onsdag 4. juni 2008

Eidsvollrittet og Lygnarunden!

Hei!

Nå er det lenge siden jeg skreiv her sist, og det har skjedd mye. Jeg har hatt en helt fenomenal treningsperiode både i forkant og etter Eidsvollrittet. Blant annet ett par tre turer rundt Lygna. Under Eidsvollrittet syntes formen å være stigende. Tempoen fikk jeg til igjen, det er digg. Sjøl om jeg var ett stykke bak de beste, har jeg tatt innpå med en del sekunder siden Østfold og Mega-mila. Fellesstarten på lørdag gikk i høljende regnvær. Mange frosne sjeler satte seg på syklene og satte ut i løypa,som gikk ned til Dal, inn til høyre med Sme`n og langs flystripa til Moreppen, for deretter å svinge til høyre i Nordmokorset og til Letohallen. Denne runden sykla vi fire ganger. Linn Torp og fire andre fikk ei luke opp en bakke, og dermed var det avgjørende bruddet av gårde. Syns det var utrolig gøy at Linn kom avgårde, men skulle gjerne vært litt våken og sitti der sjøl. Men sånn er det. Linn tok spurten i bruddet. Jeg hadde faktisk planen klar siden første runden på hvordan jeg skulle angripe spurten. Jeg bestemte meg for å stikke 200 meter før den første av to 90-gradere før Letohallen, og jeg satte inn alt av kraft i forsøket. Og jaggu gikk det! Godt å få til en spurt, lenge siden jeg har hatt mulighet også.. Det holdt til en 6 plass.

På søndag var jeg mentalt forberedt på at jeg fort kunne blåse av opp Minneåsen. Det gjaldt bare å finne seg en best mulig gruppe å sitte med opp. Jeg var nok litt defensiv, og havnet litt bak de jeg "burde" holde følge med. Jeg satte ny pers opp, og klarte å ta igjen de foran meg ned mt Hurdal Torg. Foran oss igjen hadde 6 ryttere fått en god luke. I denne gruppa lå Linn Torp, og hun tok spurten denne gangen også. Gøy! Jeg prøvde samme taktikk som jeg prøvde på lørdag, men de satt nok og passet på meg. Jeg blei nr 10 totalt, og nr 4 i spurten. Men hvis jeg ikke hadde prøvd, så hadde jeg fort vært bakerst i spurten.

I tillegg til en av de beste Eidsvollritt-helgene for min del, gjorde andre i ESK det skarpt. Alexander Randin knuste alle på tempoen og kjørte sterkt resten av helga. Dermed kunne han ta sammenlagtseieren på hjemmebane. Alexander Hervåg og Kristoffer Wormsen var gode hjelperyttere denne helga, og det er gøy å se at laget deres funker såpass. Som om ikke dette var nok, tok Ida-Sofie Snortheim en 2.plass på fellesstarten i K 15-16, og Alf Roger Holme splintra feltet i menn Senior opp Minneåsen og opp Tajet. Vegard Breen sykla WC i Tyskland og etter en utrolig tempo-etappe kom han på 2, både i etappen og sammenlagt. Husk at dette er blant de aller beste juniorene i verden, og Vegard slo verdensmesteren på tempo fra i fjor!

Jeg har også hatt noen gode treningsturer. Forrige søndag sykla jeg, pappa og Cecilie Bjerkli rundt Lygna. Og for å gjøre runden ekstra sprek, var det 30 grader i skyggen. Vi valgte også å ta en ekstra "Jævel-bakke", den beryktede Lynnebakken. 3,5 kilometer "rett opp". Den sprekeste bakken på Østlandet. Jeg og pappa brukte i underkant av 20 minutter. Og selv om vi skulle sykle "rolig", er akkurat det helt umulig. Tenk at noen har brukt under 12 minutter på den bakken!

Om ei drøy uke er det Hero Petit Prix. Den består av bakketempo og tempo lørdag og fellesstart søndag. Det ser ut som det blir flere deltagere fra Eidsvoll, både på Hero og under UM. Camilla og Cecilie Bjerkli har nemlig meldt seg på begge steder! Jeg kjenner at formen er stigende, jeg er sterkere både i beina og i hodet.

Vi får håpe været holder og at brilleskillene og andre skiller blir bra!

onsdag 7. mai 2008

Feiring, Østfold og Mega-mila.

Hei!

Nå er det tid for en ny oppdatering. Feiring gikk sånn tålelig. Om ikke resultatene ble sånn all verden, fikk jeg god og verdifull trening. Dessuten var det koselig å se de andre jentene igjen. Jeg stod over Grenland, jeg følte ikke at jeg hadde noe å gjøre der. Løypene passet meg dårlig og utifra fjorårets erfaring ble jeg hjemme og trente i stedet. Gutta gjorde en utrolig sterk laginnsats med seier til Vegard på gaterittet, og Alexander Hervågs seier sammenlagt i tillegg til andreplass på gaterittet. Tror alle og en hver fikk seg en liten overraskelse, desto større glede for dem som følger med!

Men Østfold -dagers, der blei jeg med. Jeg hadde ikke de store forventningene. Tempoen var ganske allright. Ganske flat og en del vind. Det blei tungt nok, og jeg hadde som mål å bare få til en tempo. Jeg har nemlig slitt med i det hele tatt å få til tempoene. Og målet blei nådd. Utenom en liten "down"-periode i midten gjorde jeg ett bra løp. Om jeg var ganske langt bak toppen får så være.
Gaterittet var ille. Jeg fikk rett og slett skrekken, og holdt med feltet en drøy runde. Resten sykla jeg aleine, til jeg blei tatt ut av rittet når jeg blei tatt igjen av feltet. Det var absolutt ikke noe gøy.
Fellesstarten blei andre boller. Runden var 40 km, og med en real stigning etter ca 5 km. Jeg regna med å dette av på første runden, og det gjorde jeg. Jeg fikk to andre å kjøre med, og vi sykla ganske hardt for å ta igjen feltet igjen. Og vi klarte det! Man kan vel si at jeg brøt en barriere, for jeg har ikke klart å sykle meg opp i feltet igjen siden 2006, tror jeg. Jeg falt av igjen på andre runden, og denne gangen klarte jeg ikke å sykle meg opp igjen. Tross det, var jeg "bare" ett par minutter etter feltet i mål. Gutta gjorde en kjempeinnsats og Vegard tok en 3. plass sammenlagt.

Så var det Mega-mila som sto for tur i går. Jeg fikk varma opp bra, og dro avgårde. Kjente at vi hadde litt med-vind ut, så jeg dro ikke på alt jeg kunne ut. Det er jo logisk at når det blåser med ut, blir det motvind inn. Etter vending sykla jeg det jeg hadde, og det holdt til en 4 plass i senior-klassen. Tida blei 15.26, ett halvt minutt fortere enn i fjor. Været var vel noe bedre, men jeg er fornøyd=) Nå venter UCK-karusellen i kveld, før det blir en lengre treningsperiode før Eidsvollrittet!

lørdag 19. april 2008

Første rittet for i år!

I morra står Vårsprinten i Feiring for tur, med fellesstart tidlig på dagen og tempo litt seinere. Og mine tanker om dette? Hjelp! Jeg har vært sjuk den siste halvannen uka, og formen er mildt sagt tungpustet..

Til tross for dette hadde jeg en oppløftende økt på torsdag, der vi sykla drag på steinsgård. Ser ut som vi har finni en bra stilling på tempo-sykkelen, og det er bra! Det blir utrolig spennende å starte sesongen, og jeg kommer nok med en rapport om resultatet, katastrofe eller ei! Jeg får prøve å henge på så lenge det holder. Bedre enn mitt beste får jeg ikke gjort.

Håper dessuten på litt bedre vær enn i fjor, hvor sludd og regn preget rittet. Regner med at det blir en del flere deltagere, kun fordi det er meldt strålende sol og 14 pluss. Regner også med at kroppen får seg ett sjokk opp bakkene i Feiring. Og jeg gleder meg faktisk, til en viss grad!

fredag 4. april 2008

Vinter og sne, en skiløper suser av sted...

Hei! Da var jeg tilbake fra tur med klassen, og for en tur! På mandag kjørte vi buss opp til Strandavannet i Hol kommune, ved Hallingskarvet. Vi spente på oss skia og en gaske tung sekk, og satte utfor bakken mot vannet. Og jeg fikk "æren" av å være den første til å dette på rompa! Hurra.. Hehe. Etter det gikk det så meget bedre. Etter en ganske tung skitur på 4 lange kilometre over vannet nådde vi målet for dagen, som var Raggsteindalen Høyfjellsstue, ganske så nøyaktig 1000 meter over havet. Været var strålende og temperaturen likeså. Etter at vi hadde installert oss i hytta fikk vi servert luksusmiddag; Blomkålsuppe, Karbonader og Karamellmousse! Nam! Tirsdag var det tid for snøhulegraving, det var dette som var temaet for turen. Vi gravde og gravde og gravde, og følte ikke at vi kom noen vei. Men tilslutt begynte det å ligne noe, og etter 6 timer med intens graving var hula klar. Sjefen på hytta kom kjørende med hjemmelaget tomatsuppe og krutonger. Snadder! Etter endt graving og matspising gikk turen, for min del, tilbake på hytta igjen. Onsdag kom resten av klassen tilbake til hytta etter å ha sovet i snøhulene. Jeg var passe fornøyd med at jeg sov inne=) De andre var slitne og leie. Men ut skulle vi, denne dagen også. Skileik sto på programmet og vi hadde det utro lig artig. Maten var også denne dagen upåklagelig. Og det at vi hadde vært ute mesteparten av dagen gjorde ikke maten noe vondere akkurat. Denne dagen hadde en i klassen bursdag, og det blei servert kake, og den var fantastisk god! Torsdag dro vi hjem. Det var mye bedre føre over vannet og jeg brukte 20 minutter kortere tid tilbake enn jeg gjorde bort. Det var godt å se bussen komme kjørende! Jeg vil si at turen var svært vellykket. Jeg kommer nok tilbake til Raggsteindalen seinere i livet! Janne.

lørdag 29. mars 2008

Siste skirenn for i år.

Jaja, da var siste renn ferdig for i år. Og det gikk faktisk veldig bra. Etter ett par tre uker med bra med trening har formen kommet som bare det. Distansen var 6,1 kilometer skøyting og Bjerke IL arrangerte. Det snødde og sludda hele tida, men det satte ingen stopper for bra løyper og slitne løpere.

Starta i samme feltet som Cecilie og Camilla Bjerkli, som nettopp har kommi hjem fra syden. Tror de merka ferien i kroppen, i tillegg til at Cecilie fikk staven tråkka av tidlig i løpet. Hun hadde nok gått mye fortere hvis ikke det hadde skjedd. Tilslutt var begge to over minuttet bak meg. Og jeg var kun 15 sekunder bak vinneren i klassen min, Guro Hemseth. Guro vant for ikke lenge siden NC-avslutninga i skiskyting i sin klasse, og jeg var veldig fornøyd med å være så nærme henne. Samtidig fikk jeg ting til å flyte godt. Det er gøy når det funker!

Føler at jeg har fått veldig mye ut av skigåinga i vinter, og at det er dyrebar trening jeg nå har lagt bak meg. Kommer til å trene mot skisesongen igjen, i stedet for å trene nesten bare sykling. Rulleski og løping i skauen blir bra for meg, i og med at jeg kommer til å prøve meg litt mer på ski framover. Camilla og Cecilie blir gode treningskamerater og vi kommer nok til å dra nytte av å trene med hverandre! Er forholdsvis sliten etter to uker med hardkjør, og på mandag "fær" jeg på tur med klassen til Raggsteindalen, like ved Hol i Hallingdalen. Da er det på med pappas "eldre" fjellski og varme klær. Det blir nok en flott tur og en god avveksling fra skole- og treningshverdagen.

tirsdag 18. mars 2008

Ut på tur, aldri sur=)

Hei!

Nå begynner det å hjelpe. Formen er bedre enn på lenge, og kjenner at intervallene på ski går lettere. Har i dag gått en helt fantastisk flott tur, nemlig Lygna-Sjonken. Turen går fra Lygna, til Lushaughytta, videre til Koperud, Typografhjemmet, Bruvoll, Snellingen, Råbjørn, Råsjøen og til Sjonken, Gikk med Cecilie Bjerkli, og det var fint å ha noen å gå sammen med. Det var tungt, i og med at det er et godt stykke. Fem mil. Sjøl om vi starter høyere enn vi kommer i mål, er spesielt stigninga fra Brovoll og opp til Snellingen tung!

Det var godt å komme opp, og i og med at vi hadde gått tom for drikke var det bra at Cecilie visste om en brønn like ved. Med verdens reineste grunnvann! Visste ikke at det gikk ann å bli SÅ glad for vann.

Kunne også observere at noen andre syklister var ute og trimma.
På veien til Lygna møtte vi nemlig Vegard Breen og Alf Roger Holme på offroadsykkel, som så ut som de hadde bra marsjfart i bakkene ned fra Lygna, Ryktene sier også at det var glatt ned fra Koperud, ikke så rart det kanskje. Tror ikke jeg tar den turen med det første, da jeg ikke er helt kjent for å være tøff på holka...

Ligger bra i rute med trening i påsken, og regner med bortimot tjue timer trening denne uka. Holder meg også frisk og rask, føler ikke at jeg har noe særlig råd til å bli sjuk nå! Skifte av våt trøye etter trening, tran, vitaminer, nok søvn og hvile og ikke minst riktig mat er noe av det jeg syns jeg har blitt bedre til.

Så nå er det bare å glede seg til Lammelår på påskeaften. God påske=)

onsdag 27. februar 2008

Tanker om en ny sesong.

Nå er det ikke lenge igjen til sesongstart. Første norgescupen går i slutten av april, og det blir spennende å se om jobben jeg har gjort i vinter holder nogenlunde mål. Jeg føler at treninga har gått litt lettere, formen er stigende. Men det er ikke på langtnær der jeg vil være når starten går.
Hardtreninga har vært mitt problem, og er det fortsatt. Jeg får det lettere til når jeg går på ski, i og med at jeg går såpass tungt på ski. Jeg tror det hjelper å ha noen å gå sammen med=)

Jeg har ingen spesielle målsetninger, men satser muligens mer på korte tempoer og NM bane. Gateritt gikk over all forventing i fjor, og jeg skal prøve å få det til i år også. NM, som går i Bergen og i Tønsberg i år, blir spesielt i og med at dette er mitt første NM som senior.

To måneder går fort! Jeg syns egentlig vinteren er lang, men denne vinteren har nesten vært for kort. Jeg gleder meg veldig til at jeg kan sykle lange turer over minneåsen og rundt Lygna, der snøen går ganske seint. Når snøen er borte der, da er sesongen i gang=) Samtidig syns jeg det er kjempeartig at det blir mer trøkk med Eidsvoll SK på ritt, i og med at så mange har meldt overgang hit av junior-gutter, og mange seniorer satser mot å kvalle på Ringerike GP-laget. Nå kan det også se ut som at det blir lagtempo-lag i både Menn Senior, Kvinner Senior og Menn Junior. Moro!

Etter ei litt roligere uke denne uka skal jeg ha mengdeuker mot påske og i påsken. Etter påsken drar vi nesten rett på snøhuletur med klassen. Det er en tur jeg ser framover til, er det noe jeg setter pris på så er det fjellheimen, fint vær, ski, god mat og litt variasjon i treninga!